Einde Noordereiland voor nu

7 december 2017 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Inmiddels op de ferry naar picton vanuit wellington na een latertje gisteravond en erg vroeg op vanochtend. Gelukkig goed geslapen en niet heel moe nu. Dat kan deels komen door de alcohol die er doorheen is gegaan nadat ik dit keer als winnaar uit de strijd kwam van een beerpong toernooi met de Duitse Michael. Ik heb er zelfs een gouden medaille aan over gehouden, natuurlijk geen echt goud ;)

De vorige keer zei ik dat de waitomo caves en hobbiton op de rol stonden en die dag is erg bevallen. Na eerst lekker actief te abseilen en klimmen in de grotten met watervallen kregen we nog enkele van de bekende glowworms te zien. Vervolgens door naar hobbiton om daar de filmset te bezoeken. Ik heb de hobbit films nog niet gezien en lord of the rings is ook al weer even geleden maar was alsnog een mooie set en hier en daar zeker herkenbaar. In de avond op stap geweest in rotorua waarbij het tot laat gezellig was.

De volgende ochtend hoefde ik gelukkig niet heel vroeg op en zijn we gaan wild water raften waarbij we op 1 punt wel ruim 5 meter naar beneden gingen. Echt heel leuk! Op een punt sprongen we oa uit de raft om aan de zijkant vast te houden en vervolgens weer een stukje naar beneden te gaan. Ik vond het ook totaal niet erg om voorin te zitten, want zo zat je bovenop alle actie :)

Daarna gingen we door naar lake aniwhenua, echt een hele mooie overnachtingsplek. We kregen daar een kenmerkende Maori maaltijd genaamd hangi, waarbij het eten langzaam wordt gestoomd door het af te dekken met doeken en er daarna zand overheen te gooien. Daarna samen bij het kampvuur en nog gaan vissen op alen aan het meer bij volle maan, opnieuw echt schitterend. Die hele avond werden we onderwezen in Maori cultuur en waren we onderdeel van een project dat via toerisme het nodige teruggeeft aan het arme dorp vlakbij. Zo wordt het eten wat over is de volgende dag aan de kinderen van de school gegeven. Ik had daarbij de pech dat ik daar op een zaterdag was, dus heb ik dat stukje moeten missen. Alles bij elkaar een hele bijzonder ervaring en dat deed me opnieuw beseffen hoe bevoorrecht en dankbaar ik ben met veel lieve mensen om me heen :)

De volgende dag dus geen schoolbezoek, maar een tijdje in een natuurlijk verwarmde beek. Daar even lekker in gedobberd om daarna door te gaan naar Taupo aan het gelijknamige grote meer voor een korte stop op weg naar het afgelegen Blue Duck Station. Een immens groot en afgelegen stuk grond waar men de zeldzame blauwe eend, vandaar dus die naam, een goede leefplek probeert te bieden alsmede de nodige koeien, varkens, schapen, paarden en herten. Daarnaast hadden ze ook honden tot hun beschikking om het vee een kant op te kunnen dirigeren op grote stukken grond waar ze liepen. Grasland was echter minder aanwezig dan de bossen en rivieren die het landgoed bevatte. Op de tweede dag daar mijn was weer gedaan en genoten van een toer over het landgoed. Heerlijk om zo lekker in de natuur te zijn, vooral met het schitterende weer van de afgelopen dagen.

De tweede dag wel vroeg naar bed want de dag daarna was het rond zes uur vertrekken om de tongariro alpine crossing te gaan lopen. Deze schitterende tocht van ruim 19 km is een pittige wandeling die we in ongeveer 6 uur hebben volbracht. Echt hele mooie natuur, zoals mount doom uit de film lord of the rings, een rood gekleurde krater, blauwgroen gekleurde meren en zelfs een bos met een rivier aan het einde. Voor veel mensen een hoogtepunt van het Noordereiland en daar ben ik het zeker mee eens. Die avond lekker bijkomen in oa een lekker warm bad met een welverdiend biertje.

De volgende dag naar wellington gegaan, de hoofdstad en de plek waar ik oud en nieuw zal vieren dit jaar. We kwamen daar rond een uur of drie aan na onderweg nog een stop om laarzen zover mogelijk te gooien in een klein plaatsje wat daarom bekend staat. In wellington vervolgens naar een gratis museum geweest met en zeer interessante expositie over de 1e Wereldoorlog. Bijzonder is dat ik helemaal niet wist dat de nieuw zeelanders samen met de Australiërs hard hebben gevochten in Turkije. Daarna dus de beerpong competitie gespeeld.

De laatste dagen ook de rest van mijn trip vastgelegd, aangezien de overnachtingen en bussen al vol begonnen te raken voor kerst en oud/nieuw. Zodoende besloten om ook naar Tasmanië te gaan en die tickets dan ook geboekt dankzij mijn broertje. Nogmaals bedankt Eric!! Zonder random reader lukte me dat namelijk niet vanuit hier.

Komende dagen genieten van Abel tasman national park na nu nog flink wat tijd te moeten reizen vandaag, maar dat is het allemaal zeker waard.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Michel:
    7 december 2017
    Aardig stukje weer! En toch naar Tasmanië, tof! Bringing the Joy down under!
  2. Loes & Robin:
    7 december 2017
    Damn, wat een gave en afwisselende avonturen zeg! Leest erg fijn weg. Je oogt ook heel blij op de foto's. Mooi om te zien :) En Tasmanië in het vooruitzicht: vet!! Keep on enJOYing ;)