Kerst en afsluiting Zuidereiland

27 december 2017 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Ik hoop dat jullie fijne kerstdagen hebben gehad als jullie dit lezen. Kerst in nieuw zeeland was bijzonder. Door het zomerse weer krijg je niet echt mee dat het bijna kerst is. Bovendien zijn er minder versieringen zichtbaar en wordt je weinig geconfronteerd met kerstmuziek. Tenslotte vier je kerst met je familie en vrienden en dat is toch wat lastig ;) Vanuit onze bus hebben we er gelukkig ook een gezellig samenzijn van gemaakt. Maar eerst even terug naar wat dagen daarvoor. Na de laatste avond op stewart island ben ik de volgende ochtend samen met twee anderen naar ulva island gegaan. Een eiland dat zich kenmerkt voor het buiten houden van dieren die er niet thuis horen en zodoende de echte Nieuw Zeelandse dieren en planten te beschermen. Gedurende mijn reis ben ik dan ook vaak zaken als rattenvallen tegen gekomen. Vanuit Europa hebben wij als mensen de nodige dieren geïntroduceerd die bepaalde dieren bijna uitgeroeid hebben. Door gerichte acties wordt de schade gerepareerd waardoor je onder andere op ulva island kan genieten van de inheemse vogels en planten. De vogel die je dan graag in het wild zou willen spotten is de kiwi. Dit keer waren we dichtbij toen een Duits meisje ons wenkte dat ze er een had gezien op een plek waar we net langs waren gelopen. Helaas opnieuw zonder succes. Verder wel veel vogels gezien die soms erg mooie tonen verspreiden door het bos.

Na ulva island hebben we de ferry teruggepakt. Gelukkig was de rit nu een stuk aangenamer. Vervolgens door naar queenstown om daar rond 8 uur aan te komen. Qua eten staat queenstown bekend om zijn goede burgers, vooral de fergburger. Er staan daar dan ook vaak lange rijen. We hadden na de late aankomst geen zin om in die rij te gaan staan en daarom hebben we gekozen voor een andere erg goed aangeschreven burgertent. Ik had daar om dezelfde reden al eerder een burger genomen. Beide keren erg van genoten, waarbij we de 2e keer lekker aan het strand zaten en konden genieten van een schitterende zonsondergang. Vervolgens nog wat drankjes gedaan, maar het niet te laat gemaakt met oog op het redelijk vroege vertrek de volgende ochtend.

De volgende dag stond mount cook op het programma, opnieuw schitterende natuur de gehele dag en stralend weer :) Door de sneeuw op deze hoogste berg van Nieuw Zeeland kreeg ik toch een klein beetje het witte kerst gevoel. Na een mooie wandeling van ongeveer drie uur door het mooie landschap hebben we gezamenlijk lekker wat gegeten in het restaurant van ons hostel. Tenslotte had ik me ingeschreven om begeleid en met apparatuur naar de sterren te kijken. Dat ging uiteindelijk niet door vanwege wat bewolking en ik vond dat eigenlijk wel prima. Zo bespaarde ik wat geld en kon ik redelijk op tijd gaan slapen.

Onderweg hadden we nog boodschappen gedaan voor eerste kerstdag, aangezien alles die dag dicht zou zijn. Zodoende hebben we de volgende dag gezamenlijk een brunch gedaan en met een kleiner gezelschap in de avond een lekker kerstdiner gehad. Zodoende een gezellige eerste kerstdag gehad, al miste ik het echte kerstgevoel. Gisteren en vandaag verder lekker rustig aan gedaan om christchurch wat beter te leren kennen. De aardbevingen van 2010-2011 hebben nog een duidelijk litteken achter gelaten. Ik denk echter dat dit over enkele jaren een van de leukste steden van nieuw zeeland gaat worden. Weer een reden om ooit eens terug te komen :) Naast een rondje stad ook mijn was weer gedaan en het Canterbury museum bezocht, wat zeker de moeite waard was. Tenslotte in de avond van 1e kerstdag met een groot deel van onze busgroep naar de film Elf gekeken. Zo wat extra kerstgevoel gekregen.

Morgenochtend vroeg door naar Picton om ook daar weer een mooie wandeling of fietstocht te gaan maken. Vervolgens door naar Wellington om me klaar te maken voor  oud en nieuw. Ik wil jullie bij deze dan ook een fijne jaarwisseling toewensen. Ik hoop dat 2018 een schitterend jaar zal worden en geniet op oudejaarsavond ook zeker nogmaals van de mooie momenten van dit jaar! Tot volgend jaar ;)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl