Bay of islands - deel 2

27 november 2017 - Paihia, Nieuw-Zeeland

Nu in mijn hostel in Auckland en morgenochtend vroeg door naar Hahei. Zojuist wat gegeten met een groot deel van de groep, we hadden zelfs een nieuw gezicht. Was een concept waarbij rondom verschillende kleine tentjes zaten, je wat kon bestellen en ze dat vervolgens aan je tafel bezorgden. Opnieuw erg gelachen met de jonkies Sophie, Lara en Twan. De stapavond op zaterdagavond was mede door die stuiterballen erg geslaagd.

Maar goed, even terug naar waar ik stopte, de fish & chips bij de tour naar cape reigna. Onze vrouwelijke buschauffeur was naast sandboardinstructrice ook nog erg grappig af en toe. Zo moest ik erg lachen toen ze bij het voorbij rijden van een oude man met baard wist te melden dat het de kerstman was. In de avond samen genoten van een pasta maaltijd met Nienke, Jeanine en Antonella die ook mijn kamergenoten waren. We hadden ook wat biertjes gekocht maar toen we de eerste biertjes opdronken, bleek dat we die niet in het hostel mochten opdrinken vanwege de vergunning. Gelukkig kon dat bij het hostel van Peggy wel en hebben we daar nog gezellig gezeten.

De volgende ochtend was het even spannend of ik daar nog mocht blijven slapen. Ik moest me dan ook redelijk vroeg bij de receptie melden om me uit te checken en op de reservelijst te zetten. Toen ik me daarna kwam melden na net mijn tas weer helemaal ingepakt te hebben, bleek er net gebeld te zijn dat ik kon blijven. De nieuwe gasten hadden namelijk niet alle voor de zekerheid geblokte kamers nodig. Met mijn trip met de stray bus heb je namelijk standaard 1 of 2 overnachtingen, maar dat geldt dan ook voor nieuwe mensen natuurlijk die een paar dagen later hetzelfde doen. Daarna mijn tas weer op de kamer gezet en door naar de haven voor de hole in the rock boottocht die ik voor die ochtend had geboekt. Ik was de enige van de groep die dat die ochtend ging doen, maar toen ik ging zitten kwam er al snel een hele groep Nederlanders rondom me zitten. Het was een groep met wat oudere mensen die de hele nieuw zeeland trip via een tour hadden geboekt en daardoor georganiseerd van plaats naar plaats gaan. Tijdens de trip genoten van de vele mooie eilanden die we per boot zagen en de befaamde hole in the rock waar we doorheen zijn gevaren. Foto’s volgen nog. Leukste waren toch wel de twee verschillende groepen met dolfijnen die we tegenkwamen. Terwijl zowat de hele boot daar mooie foto’s van wilde maken, had ik in een keer prijs van die 70 mam toen een dolfijn uit het water sprong en ik die mooi op de gevoelige plaat had vastgelegd. Ben ik toch stiekem trots op mezelf ;) In totaal een mooie boottocht, maar erg toeristisch allemaal en dat vind ik toch minder.

Die middag was het plan om met Peggy, Jeanine en Anotonella de Haruru falls te gaan bezoeken. Dat zouden we wellicht via een kayak te doen, maar dat gingen we nu toch lopend doen en dan liftend terug. Dat was qua budget de betere keuze en liften zou makkelijk gaan vanaf daar. Ik vond dat laatste vooraf toch wel spannend. Na een goede 2 uur lopen kwamen we bij de watervallen uit en ook onderweg kwamen we enkele mooie plaatjes tegen. Vervolgens dan de opdracht om een lift te zoeken, waarbij ik vooraf de dames aardig stellig vond moest ik nu toch wel het voortouw nemen, wat me makkelijker afging dan verwacht. Mooiste was nog dat we hadden besloten om het in duo’s te doen en ik en Anotonella best snel prijs hadden. Twee Britten wilden ons wel terug naar paihia brengen aangezien ze zelf na een half uur lopen toch hadden besloten om de auto te pakken. Ze zeiden ook dat ze wel van plan waren om mensen mee terug te nemen, omdat ze het zelf dus een te grote opgave vonden. Mooi was ook dat we beide heren ook die avond tegenkwamen in de kroeg bij ons hostel. Jeanine en Peggy hadden kort na ons een lift van een busje chinezen. Nadat we die eerder soms nog vervloekten, hebben we ter plekke besloten om niets onaardigs meer over ze te zeggen. Overigens was het wel erg grappig toen twee Nederlandse dames al zwaaiend achterin een busje chinezen aan kwamen rijden. Daarna weer lekker budget gekookt en gegeten en toen op stap gegaan bij ons hostel. Daar waren we met een flinke groep en dat was dan ook zeker een geslaagde avond.

De volgende dag benut om mijn was te doen en de reis al verder in te vullen aangezien sommige bussen al vol zaten, zodoende heb ik alles nu tot net voor kerst al ingepland. Verder petje gekocht, was wat verbrand op mijn hoofd, en met de ferry Russel bezocht. Dit is de eerste hoofdstad van nieuw zeeland geweest en heeft ook het eerste café met een drankvergunning. Daarna weer budget gegeten in het hostel en redelijk op tijd gaan slapen. Het was die avond wel weer beer Pong, maar dit keer kwamen we niet ver. Dat vonden we ook wel prima, want de volgende dag (vandaag) stond de trip terug naar Auckland gepland en Peggy en ik wilden de ochtend benutten om naar Waitangi te gaan waar een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van nieuw zeeland is gevormd. Ze hebben daar nu ook een mooi museum omheen gebouwd om the treaty tussen de Maori en de Britten te herdenken en uit te leggen. Erg interessant allemaal en ook erg mooi. Zo was er ook een voorstelling van Maori’s te zien, erg indrukwekkend. Vervolgens op tijd terug voor de bus en nu dus in het hostel om morgen weer door te gaan naar de volgende bestemming. Ondertussen rijden hier vele mensen uit tonga rond met vlaggen uit hun auto’s en lopen er veel mensen rond met de kenmerkende vlag en rode shirts. Ze zijn het niet eens met een beslissing van de scheidsrechter en zijn daarom via deze weg aan het protesteren en anderzijds aan het vieren dat ze het goed hebben gedaan. Dat doen d blijkbaar al wel voor de tweede avond op rij heb ik van anderen begrepen.

De volgende update zal wel even duren, maar dat moet je zien als een goed teken. Ik heb het hier erg naar mijn zin :)

Tot snel lieve mensen en bedankt voor jullie leuke reacties!

1. Annie Withagen:
    27 november 2017