Tasmanië, een fantastische afsluiter

18 januari 2018 - Hobart, Australië

He lieve mensen,

Inmiddels al weer een aardig aantal dagen Tasmanië erop zitten, met een nieuw paar schoenen :) De eerste volle dag heb ik benut om in Hobart zelf Battery Point en Salamanca te ontdekken. De eerste staat bekend om de oude pittoreske huizen, terwijl Salamanca bekend staat om de markt die daar elke zaterdag wordt gehouden. Helaas vertrek ik hier zaterdagochtend vroeg dus zal ik dat moeten missen. Gelukkig staan er veel mooie en leuke dingen tegenover. Zo heb ik de eerste middag genoten van een tour door de oudste brouwerij van Australië, namelijk de Cascade brouwerij. Om eerlijk te zijn geen fantastische biertjes, maar wel een leuke tour. Daarbij een koppel uit Melbourne leren kennen die me zelfs bij mijn hostel hebben afgezet.

De volgende ochtend vroeg op vanwege de start van mijn achtdaagse tour. Ik zit nu aan het einde van dag 7 en het is zeker genieten! Op dag 1 zijn we vanuit Hobart naar Strahan vertrokken om onderweg mooie watervallen en een mooi meer te zien. Tevens reden we door enkele spookstadjes die bijna verlaten zijn nadat de mijnbouw is verdwenen. Ondertussen de nodige mensen leren kennen en samen met het merendeel die avond een groepsmaaltijd klaargemaakt.

Op dag 2 koos ik voor de cruise over de gordon rivier om te genieten van mooie kustlijnen, een oud gevangenenkamp op Sarah island en het speciale hout wat rondom de rivier groeit en zodoende veel is gekapt in het verleden. Gelukkig is het inmiddels beschermt gebied inclusief de boom zelf. Niet alleen die dag maar ook op de andere dagen leer je zo het nodige over Tasmanië wat eerst Van Diemensland heette en vooral een plaats was waar Engelse boeven naartoe werden gestuurd.

Dag 3 stond in het teken van Cradle Mountain wat bekend staat als een van de mooiste punten van Tasmanië. Dit keer geen geluk met het weer, het regende flink aan het begin en de wind maakte het ijzig koud. Het wordt zodoende een mooi avontuur om daar een hike te doen, waarbij het onderweg opklaarde en een zodoende schitterende foto’s konden maken. Tevens maakten we daar een van onze groepsfoto’s van de trip. We kenden elkaar inmiddels aardig en onze enthousiaste gids Angela zorgde ervoor dat de eerste 5 dagen erg leuk waren met de groep. Na Cradle Mountain zijn we langs het stadje Sheffield gegaan om fudge te proeven in exotische smaken en te genieten van de mooie muurschilderingen. Er zaten een paar hele mooie exemplaren bij! Vervolgens door naar Launceston, de tweede stad van Tasmanië na Hobart. Daar vanwege het afscheid van enkele mensen gezamenlijk uit eten geweest. De volgende ochtend hebben we nog door de mooie gorge gelopen om zodoende Walibi’s en Pauwen door het park te zien lopen. Diezelfde Walibi’s had ik eerder op dag 1 in het park bij een van de watervallen gezien. Als in dezelfde soort dan natuurlijk, het waren niet die exact dezelfde Walibi’s 😉

In de middag door naar de bay of fires welke gelegen is aan de mooie oostkust, de droge kant van het eiland. Daar een duik genomen in het koude zeewater om vervolgens te genieten van de mooie oranje gekleurde rotsen. Vervolgens door maar een park waar we hebben kunnen genieten van Tasmaanse duivels die eten kregen, Kangaroos die we zelf eten mochten geven en de erg schattige Wombats, toch wel mijn favoriet van de drie. Daarnaast waren er ook de nodige ganzen, eenden, vogels, slangen, hagedissen en andere specifiek Tasmaanse dieren. De dag tenslotte afgesloten in het kleine kustplaatsje Bicheno.

Op dag 5 vertrokken we vanuit Bicheno naar Hobart om in alle vroegte wineglass bay te bekijken. We waren zo de drukte voor en konden daarom genieten van het strand alsof het ons eigen strand was. In de middag nog gestopt om wat lokale kaas, ijs, etc te proberen om vervolgens terug te keren in Hobart. Daar opnieuw afscheid genomen van de nodige mensen waaronder onze gids Ange. De afgelopen dagen en ook morgen hebben we een waardig vervanger in de persoon van Jakob welke me gisteren onderweg van en naar het oude gevangenkamp Port Arthur heeft laten genieten van schitterende uitzichten. Het uitzocht deze morgen vanaf mount wellington was daarbij toch wel het toppunt. Tenslotte vanmiddag een bezoek gebracht aan Mona, het Museum of Old and New Art. Een bijzondere ervaring en soms erg moo en interessant. Echter ook een bevestiging dat ik niet heel veel met kunst heb over het algemeen :)

Morgen naar Bruny Island en vrijdag naar Maria Island om zaterdagochtend in alle vroegte langzaam richting Nederland te vliegen. Tot snel waarbij ik de laatste dagen en meer details graag persoonlijk met jullie deel.

1. Loes & Robin:
    18 januari 2018
    Wat een mooie update weer Jurgen! En wát een reis die je hebt gemaakt. Maak er nog een paar mooie dagen van en we kletsen snel bij in het mooie, maar iets minder heuvelachtige Breda :-)

Ciao for now!